PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ak sa s názvom Lavadome Productions stretávate prvýkrát, tak si ho zapamätajte. Jednak preto, že v tunajších končinách je to vydavateľstvo, ktoré sa snaží podporovať death metal, a to presne ten, ktorý dbá o vlastnú žánrovú čistotu, a hlavne preto, lebo v podobe alabamských CHAOS INCEPTION sa mu aktuálne podaril skutočne mimoriadny úlovok.
S dátumom vzniku – rok 2008 – by sa mohlo zdať, že ide o mladú kapelu, nie je to však celkom tak. Členovia jej zostavy na deathmetalovej scéne už viac než pár rokov predtým predviedli solídne, až neprávom opomenuté veci. Bubeník Gary White a gitarista Matt Barnes sa stretli koncom 90. rokov vo FLESHTIZED, ktorých MCD „Divide And Conquer“ a album „Here Among Thorns“ svetu ponúkli kvalitný americký death metal, skôr brutálny, ale výrazne vychádzajúci z odkazu MORBID ANGEL. V podstate istý „kauf“ pre milovníkov rúhavej odnože žánru vyšiel u dánskych Mighty Music. Basgitarista Cam Pinkerton bol predtým bubeníkom a neskôr gitaristom trestuhodne opomenutých SPINECAST. Zvlášť ich prvý album, „Disease Of Worthlessness“ z roku 1999, vydaný na vlastné triko, priniesol dosť originálne, sviežo a zlobne znejúci plus – mínus brutal death s veľmi zaujímavými gitarovými linkami. SPINECAST by mali byť stále aktívni, aj keď vzhľadom na to, čo sa v súčasnosti deje u CHAOS INCEPTION – album, ktorý má na to, aby skupinu vystrelil vysoko – budú tie aktivity asi len na papieri.
Už debutový album „Collision With Oblivion“ z roku 2009 naznačoval, že sa dejú zaujímavé veci na poli rýchleho, temného a surového death metalu klasického amerického štýlu, a že pokiaľ skupina v doslova preľudnenom extrémmne metalovom undergrounde nezapadne, môže prekvapiť až ohromiť. Stalo sa, „The Abrogation“ je jedným z tých špeciálne vydarených albumov, ktoré sú v podstate veľmi výstižnou definíciou žánru.
Deväťskladbová kolekcia vám to vysvetlí za ani nie pol hodiny – toto je death metal so všetkým, čo k nemu patrí. A pritom ani nemá ambície vymyslieť niečo úplne nové a doteraz nehrané. Nie, skrátka pracuje s tým najlepším, čím sa možno inšpirovať a výsledok má šťavu, energiu, atmosféru a v prvom rade hlavu a pätu. Od vynikajúceho, mysticko-apokalyptického výjavu na obale, z ktorého je hojne citované v booklete, veľmi dobre napísaných temných, fantaskne a dávnovekými mýtmi zafarbených textov až po hudbu ide o ucelené umelecké dielo.
Hudobne sa CHAOS INCEPTION najlepšie cítia v klasickom hutnom, pochmúrnom americkom death metale, ktorý sformovali 90. roky. CD sa začne zostra náklepom, harmonickými gitarami a zasólovaním, mimoriadne agresívne, bez varovania, a nálada má blízko povedzme k HATE ETERNAL. V hudbe tejto bandy si len ťažko nevšimnúť dobre nazvučenú basgitaru a je dosť zaujímavé, že v nejednom zlostnom, nervnom gitarovom riffe možno počuť aj odblesk gitarovej práce zo SPINECAST, v ktorých Matt ani nehral. V každom prípade zaujímavé, chytľavé a zároveň mohutné, hrozivé pasáže chrlí jednu za druhou, a nešetrí ani kvalitnými sólami, ktoré tu rozhodne hudbu nezjemňujú, skôr jej pridávajú na podmračenej atmosfére, vďaka ktorej, spolu s dôrazne a presne frázujúcim hlbším, pomerne zrozumiteľným klasickým deathmetalovým vokálom vyznievajú CHAOS INCEPTION ako nadaní žiaci IMMOLATION. Iným výrazným zdrojom inšpirácie sú tu – aké nečakané – MORBID ANGEL, hlavne vďaka výbušným kompozíciám a kontrastom priamočiarych, zdrvujúcich rýchloviek a často až znepokojivých, disharmonicky znejúcich pomalších partov. Celkovo skôr priamočiara a útočná hudba CHAOS INCEPTION je podaná na sympaticky technickej úrovni, tak trochu ako u SUFFOCATION – cítite že tí hudobníci sú kvalitní a nadaní, že to nezahrá a nevymyslí hocikto, ale že hrajú s ľahkosťou a nepredvádzajú sa na úkor ozajstného deathmetalového vyznenia. „The Abrogation“ je skrátka album, v ktorom nájdete všetko. Ak ctíte rýchlosť, je tam. Ak máte radi pochmúrnu atmosféru, užijete si jej do vôle. Agresia a brutalita? Nech sa páči. Nejaký ten hudobnícky kumšt a „umenie“? CHAOS INCEPTION to hrajú o dosť inak ako napr. UNLEASHED, a pritom obe kapely hrajú death metal, hrajú ho dobre, ale každá po svojom.
Ďalším kladom je výborné nazvučenie albumu. V podstate ortodoxne deathmetalové, vyvážené, hutné a čisté, výrazné. Nejde sa tu do extrémnych podladení ani záhrobných či krvavých zvukových špinavostí, toto nie je ten typ (brutálneho) death metalu. A hlavne je znenie veľmi živé a prirodzené, zvlášť celkovo výborné bicie, ktoré proste niekto do štúdia prišiel nahrať, nie odbúchať a potom rok editovať, kým neznejú ako zmutovaný písací stroj.
Spomínal som klady, tak teraz zápory. Žiadne nenachádzam, všetko je tak, ako má byť. Výborná deathmetalová nahrávka, ktorá, verím, nájde svojich fanúšikov a posilní pozíciu tak CHAOS INCEPTION, ako aj Lavadome Productions.
Zatiaľ asi hlavne v undergrounde známa štvorica z Alabamy sa postarala o jeden z deathmetalových albumov roka.
9 / 10
Gary White
- bicie
Matt Barnes
- gitary
Chris White
- vokály
Cam Pinkerton
- basgitara
1. The Abrogation
2. Phalanx (The Tip Of The Spear)
3. Lunatic Necromancy
4. Pazuzu Eternal
5. Hammer Of Infidel
6. Black Blood Vortex
7. Ancient Ways Prevail
8. The Exterminati
9. Scald Command
The Abrogation (2012)
Collision With Oblivion (2009)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Lavadome Productions
Stopáž: 29:45
Síla!!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.